Дослідження в галузі цивільного захисту

Сумським науково-дослідним експертно-криміналістичним центром Міністерства внутрішніх справ України здійснюється судово-експертне забезпечення щодо проведення судової експертизи цивільного захисту за експертною спеціальністю 10.31 “Дослідження в галузі цивільного захисту”.

Судова експертиза за експертною спеціальністю 10.31 «Дослідження в галузі цивільного захисту» — це вид судової експертизи, що передбачає проведення досліджень, спрямованих на розв’язання питань, які виникають під час вивчення явищ, умов, обставин, причинно-наслідкових зв’язків, що призвели до створення умов та обставин настання надзвичайної ситуації (події) або фактів недотримання нормативних вимог щодо забезпечення належного рівня цивільного захисту. Такі дослідження проводяться атестованими судовими експертами, які мають відповідну освіту та пройшли спеціальну підготовку. Експертизи за цим напрямом проводяться відповідно до предмета дослідження на підставі спеціальних знань у галузі цивільного захисту.

ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ЕКСПЕРТИЗИ ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ:

  • установлення (ідентифікація) об’єкта дослідження; 
  • установлення (діагностика) фактів впливу чинників надзвичайної ситуації (події);
  • установлення обставин, які передували настанню надзвичайної ситуації (події);
  • установлення обставин настання надзвичайної ситуації (події);
  • установлення обставин, що призвели або могли призвести до настання тяжких наслідків, загибелі людей, руйнування та пошкодження майна державної форми власності або об’єктів державної влади та інфраструктури, особистого майна громадян під час надзвичайної ситуації (події);
  • установлення відповідності дій (бездіяльності) посадових осіб вимогам керівних документів (покладених обов’язків), що стосуються цивільного захисту, у тому числі на об’єктах, які вони перевіряли та допустили подальшу експлуатацію;
  • установлення причинного зв’язку між не вжитими органами управління цивільного захисту відповідними заходами та настанням надзвичайної події на об’єктах.

ПРЕДМЕТ ДОСЛІДЖЕННЯ

Під предметом дослідження експертизи в галузі цивільного захисту розуміють фактичні дані про явища, умови, обставини, причинно-наслідкові зв’язки, що призвели до створення умов та обставин настання надзвичайної ситуації (події) або фактів недотримання нормативних вимог щодо забезпечення належного рівня цивільного захисту, відомості про невідповідність об’єкта вимогам нормативних технічних документів (правил) і їх причинно-наслідкового зв’язку з наслідками надзвичайної ситуації (події).

До предмета дослідження експертизи в галузі цивільного захисту також віднесено здійснення експертом оцінки відповідності нормативним вимогам застосованого обладнання, що використовується для безпечної експлуатації об’єктів (у тому числі з урахуванням експертних висновків за відповідними напрямами або проведенням комплексних експертиз), особистого майна громадян, виконання робіт, зокрема щодо забезпечення населення засобами колективного та індивідуального захисту, відповідності прийнятих рішень нормативним вимогам щодо дій відповідальних осіб з дотримання вимог цивільного захисту, визначення технічного стану та відповідність вимогам нормативних документів елементів і систем обладнання, устаткування (у тому числі з урахуванням експертних висновків за відповідними напрямами або проведенням комплексних експертиз), відповідності досліджуваних об’єктів вимогам будівельних норм і правил щодо зазначених питань, технологічних регламентів виробничих процесів, стосовно відповідності прийнятих конструктивних рішень і їх реалізації, щодо застосованої автоматики в цих процесах задля дотримання безпечної їх реалізації, виробленої продукції стосовно її безпечної експлуатації, у тому числі із застосуванням стандартизованих методів випробування на безпечність користування обладнання.

ОБ’ЄКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ

Об’єктами дослідження експертизи в галузі цивільного захисту є стан інженерного захисту населення та територій, а саме: комплекс організаційних та інженерно-технічних заходів, спрямованих на запобігання виникненню надзвичайних ситуацій (подій), заходів із забезпечення захисту територій, населених пунктів і суб’єктів господарювання від їх наслідків та небезпеки, що може виникнути під час природних, техногенних явищ, воєнних (бойових) дій або їх наслідків, а також умови із забезпечення сталого функціонування суб’єктів господарювання і територій в особливий період, стан реалізації інженерно-технічних заходів цивільного захисту, усього комплексу інженерно-технічних рішень, спрямованих на запобігання виникненню надзвичайних ситуацій, забезпечення захисту населення і територій від них та небезпеки, що може виникнути внаслідок зазначеного.

Об’єктами дослідження також є стан готовності відповідних служб щодо прогнозування, запобігання, ліквідації наслідків надзвичайної ситуації для проведення комплексу заходів, що включають аварійно-рятувальні та інші невідкладні роботи, які здійснюються в разі виникнення надзвичайної ситуації і спрямовані на припинення дії небезпечних чинників, рятування життя та збереження здоров’я людей, а також на локалізацію зони надзвичайної ситуації, стан організаційних і технічних заходів щодо підготовленості відповідних служб для виконання таких заходів, та відповідність і спроможність забезпечення матеріально-технічних засобів, спорядження, обладнання, техніки (спецтехніки, автомобільної основної техніки, автомобільної допоміжної техніки тощо) для виконання завдань за функціональним призначенням.

Надзвичайні ситуації класифікують за характером походження, ступенем поширення, розміром втрат, зокрема й людських, і матеріальних збитків.

Залежно від характеру походження подій, що можуть зумовити виникнення надзвичайних ситуацій на території України, виділяють надзвичайні ситуації:

1)     техногенного характеру;

2)      природного характеру;

3)      соціальні;

4)      воєнні.

Залежно від обсягів заподіяних надзвичайною ситуацією наслідків, обсягів технічних і матеріальних ресурсів, необхідних для їх ліквідації, визначаються такі рівні надзвичайних ситуацій:

1)               державний;

2)               регіональний;

3)               місцевий;

4)               об’єктовий.

Порядок класифікації надзвичайних ситуацій за їх рівнями встановлює Кабінет Міністрів України.

Отже, об’єкти експертних досліджень у галузі цивільного захисту можуть бути як матеріальними (матеріалізованими), так і не матеріальними (не матеріалізованими), що стосуються питань забезпечення цивільного захисту населення і територій від різного роду надзвичайних ситуацій (подій), а також загроз їх виникнення.

РЕКОМЕНДОВАНИЙ ПЕРЕЛІК ПИТАНЬ, ЩО МОЖУТЬ БУТИ ВИРІШЕНІ ПІД ЧАС ПРОВЕДЕННЯ ДОСЛІДЖЕННЯ В ГАЛУЗІ ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ

  • Чи своєчасно відбувалося оповіщення / інформування про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій і доведення такої інформації до органів управління цивільного захисту, сил цивільного захисту, суб’єктів господарювання та населення? Якщо несвоєчасно, то чому саме?
  • Яке призначення досліджуваного укриття / споруди цивільного захисту?
  • Чи відповідає досліджуване укриття / споруда цивільного захисту вимогам нормативних документів? Якщо не відповідає, у чому саме?
  • Чи відповідають вжиті заходи особливостям надзвичайної ситуації?
  • Чи належно здійснено планування, організацію та проведення заходів з евакуації?
  • Чи відповідає зонування територій за результатами визначення рівнів ризиків виникнення надзвичайних ситуацій, пов’язаних із наявністю об’єктів підвищеної небезпеки, а також впливом небезпечних геологічних, гідрологічних та метеорологічних явищ і процесів, вимогам у сфері цивільного захисту?
  • Чи враховано вимоги інженерно-технічних заходів цивільного захисту під час розроблення містобудівної документації та проектів об’єктів, що належать суб’єктам господарювання і можуть спричинити виникнення надзвичайної ситуації?
  • Чи є достатніми заходи щодо радіаційного і хімічного захисту населення й територій?
  • Чи є достатніми заходи у сфері медичного чи/або біологічного, чи/або психологічного захисту, санітарного, чи/або епідемічного благополуччя тощо населення?
  • Чи є достатніми заходи у сфері організації навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях?
  • Чи відповідають засоби цивільного захисту вимогам нормативно-правових актів у галузі цивільного захисту?
  • Чи дотримано вимоги щодо організації техногенної безпеки на підприємствах, в установах, організаціях та на небезпечних територіях?
  • Чи є досліджуваний об’єкт об’єктом підвищеної небезпеки / потенційно небезпечним об’єктом?
  • До якої категорії / класу належить об’єкт підвищеної небезпеки?
  • Чи є повною і достовірною інформація, що міститься в документації на об’єкт підвищеної небезпеки?
  • Чи є обґрунтованими результати дослідження ступеня небезпеки та оцінки рівня ризику об’єкта підвищеної небезпеки?
  • Чи є обґрунтованими та достатніми рішення, прийняті на основі аналізу рівня ризику, для зниження ризику до прийнятної величини, готовності до дій з локалізації і ліквідації наслідків аварій?
  • Який ступінь ризику від провадження господарської діяльності суб’єктом господарювання?
  • До якого рівня відповідно до обсягів завданих надзвичайною ситуацією збитків, кількості постраждалих і загиблих, обсягів технічних і матеріальних ресурсів, потрібних для ліквідації її наслідків, належить надзвичайна ситуація?
  • Чи досягають критерії й ознаки події для класифікації її як надзвичайна ситуація?
  • Чи підтверджується факт створення загрози життю або здоров’ю населення на окремій території, об’єкті на ній або на водному об’єкті до настання надзвичайної події?

З метою врахування обставин та особливостей конкретної справи вирішувані експертизою цивільного захисту питання рекомендовано узгодити з експертом з метою їх компонування у доцільні блоки.

Більш детальну інформацію можна отримати за безкоштовною консультацією безпосередньо у експертів відділу вибухотехнічних та пожежотехнічних досліджень Сумського НДЕКЦ МВС або звернувшись на електронну адресу: sm_ndekc@mvs.gov.ua